Host-cultural Behavioral Engagement of German Adolescents Studying Abroad : A Longitudinal Study of its Development, Predictors, and Outcomes

Background: In a globalized world, educational international mobility of high school students is an important instrument to improve young peoples’ global citizenship and transnational human capital, which, in turn, are essential for functioning in modern societies, overcoming potential cultural barriers, and combating discrimination. From the adolescents’ perspective, immersing in a new culture implies substantial changes in their ecological systems and offers them many unique experiences and opportunities for achieving autonomy and forming their identity. However, they also confront a series of significant challenges, which have been shown to affect their psychological adaptation and put them at particular risk of experiencing loneliness. Host-cultural behavioral engagement is an important instrument for the successful completion of and profiting from international mobility. It also helps to adapt to the new country and reducing the possible negative effect of those challenges. My PhD project aims to examine the process of host-cultural behavioral engagement, focusing on its relationship with other acculturation dimensions (e.g. home-cultural behavioral engagement) and elements (e.g. attitudes), its development, individual and psychological predictors, and effects on psychological adaptation and the perceived loneliness of young people in the new country. Methods: I analyzed data from the first four waves of the six-wave longitudinal project MAPS – Mobility and Acculturation Experiences of Students using growth curve models and crossed-lagged panel models in R. A total of 1,299 German high school students who stayed abroad during the school year 2016/17 were included in the analyses. Results: The analyses reveal the configuration and development of the different dimensions and elements of acculturation in a sample of high school students abroad. Host-cultural behavioral engagement is influenced by individual predictors, such as acculturation attitudes and norms, multicultural self-efficacy, and personality, and by home-cultural behavioral engagement, but also by psychological adaptation in the first weeks of the stay abroad. A higher level of host-cultural behavioral engagement can also improve the students’ psychological adaptation and reduce the experience of loneliness abroad. Conclusion: The findings shed light on an important life event in adolescence and connect to and expand on previous research. They also offer many starting points for future research on acculturation. Building on them, practical implications for adolescent sojourners, their parents and teachers, and exchange organizations are provided.

Hintergrund: In einer globalisierten Welt ist die internationale Bildungsmobilität von Gymnasiumstudierenden ein wichtiges Instrument zur V erbesserung der Weltbürgerschaft und des transnationalen Humankapitals junger Menschen, die wiederum für das Funktionieren in modernen Gesellschaften, die Überwindung potenzieller kultureller Barrieren und die Bekämpfung von Diskriminierung unerlässlich sind. Aus der Perspektive der Jugendlichen bedeutet das Eintauchen in eine neue Kultur wesentliche Veränderungen in ihrem Ökosystem und bietet ihnen viele einzigartige Erfahrungen und Möglichkeiten, Autonomie zu erlangen und ihre Identität zu formen. Allerdings sind sie auch mit einer Reihe von bedeutenden Herausforderungen konfrontiert, die nachweislich ihre psychologische Anpassung beeinflussen und sie einem besonderen Risiko aussetzen, Einsamkeit zu erleben. Das host-cultural behavioral engagement ist ein wichtiges Instrument für die erfolgreiche Absolvierung und den Gewinn aus der internationalen Mobilität, das hilft, sich an das neue Land anzupassen und die möglichen negativen Auswirkungen dieser Herausforderungen zu reduzieren. Mein Dissertation zielt darauf ab, den Prozess von host-cultural behavioral engagement zu untersuchen, wobei ich mich auf seine Beziehung zu anderen Akkulturationsdimensionen (z.B. home-cultural behavioral engagement) und -elementen (z.B. Einstellungen), seine Entwicklung, individuelle und psychologische Prädiktoren und Auswirkungen auf die psychologische Adaptation und die wahrgenommene Einsamkeit junger Menschen im neuen Land konzentriere. Methode: Ich analysierte Daten aus den ersten vier Wellen des sechswelligen Längsschnittprojekts „MAPS - Mobility and Acculturation Experiences of Students“ mit Hilfe von Wachstumskurvenmodellen und crossed-lagged panel models in R. Insgesamt wurden 1.225 deutsche Gymnasiumstudierenden, die sich im Schuljahr 2016/17 im Ausland aufhielten, in die Analysen einbezogen. Ergebnisse: Die Analysen weisen die Konfiguration und die Entwicklung der verschiedenen Dimensionen und Elemente der Akkulturation in einer Stichprobe von Gymnasiumstudierenden im Ausland. Host-cultural behavioral engagement wird durch individuelle Prädiktoren, wie z.B. Akkulturationseinstellungen und -normen, multikulturelle Selbstwirksamkeit und Persönlichkeit, und durch home-cultural behavioral engagement, aber auch durch psychologische Adaptation in den ersten Wochen des Auslandsaufenthalts beeinflusst. Ein höheres Maß an home-cultural 195 behavioral engagement kann auch die psychologische Adaptation der Studierenden verbessern und das Erleben von Einsamkeit im Ausland reduzieren. Fazit: Die Befunde beleuchten ein wichtiges Lebensereignis im Erwachsenwerden, knüpfen an frühere Forschungen an und erweitern diese. Darüber hinaus bieten sie viele Ansatzpunkte für zukünftige Forschung zur Akkulturation. Darauf aufbauend werden praktische Implikationen für jugendliche Auslandsreisende, ihre Eltern und Lehrer sowie für Austauschorganisationen gegeben.

Antecedentes: En un mundo globalizado, la movilidad internacional de los estudiantes de secundaria es un instrumento importante para adquirir la ciudadanía global y mejorar su capital humano transnacional, lo que, a su vez, resulta necesario para funcionar en las sociedades modernas, superar posibles barreras culturales y combatir la discriminación. Desde la perspectiva de los adolescentes, la inmersión en una nueva cultura implica cambios sustanciales en sus sistemas ecológicos y les ofrece muchas experiencias y oportunidades únicas para alcanzar autonomía y formar su identidad. Sin embargo, también se enfrentan a una serie de retos que, según se ha demostrado, afectan a su adaptación psicológica y les hacen correr un riesgo especial de experimentar sentimientos de soledad. Host-cultural behavioral engagement es un instrumento importante para completar con éxito y sacar provecho de la movilidad internacional, ayudando a adaptarse al nuevo país y reduciendo el posible efecto negativo de esos retos. Mi proyecto de doctorado pretende examinar el proceso de host-cultural behavioral engagement, centrándose en su relación con otras dimensiones (ej. el home-cultural behavioral engagement) y elementos (ej. actitudes) de aculturación, su desarrollo, sus predictores individuales y psicológicos y sus efectos sobre la adaptación psicológica y la soledad percibida de los jóvenes en el nuevo país. Método: Se analizan los datos de las primeras cuatro olas del proyecto longitudinal de seis olas MAPS - Mobility and Acculturation Experiences of Students utilizando modelos de curva de crecimiento y modelos de cross-lagged panel en R. La muestra se compone de un total de 1.225 estudiantes de secundaria alemanes que permanecieron en el extranjero durante el año escolar 2016/17. Resultados: Los análisis revelan la configuración y el desarrollo de las diferentes dimensiones y elementos de la aculturación en una muestra de estudiantes de secundaria en el extranjero. Host-cultural behavioral engagement está influido por predictores individuales, como las actitudes y normas de aculturación, la autoeficacia multicultural y la personalidad, por home-cultural behavioral engagement, así como por la adaptación psicológica en las primeras semanas de la estancia en el extranjero. Un mayor nivel de host-cultural behavioral engagement puede mejorar la adaptación psicológica de los estudiantes y reducir la experiencia de soledad en el extranjero. Conclusión: Los resultados arrojan luz sobre un importante acontecimiento vital en la adolescencia y conectan con investigaciones anteriores y las amplían, además de ofrecer muchos puntos de partida para futuras investigaciones sobre la aculturación. A partir de ellos, se ofrecen implicaciones prácticas para los adolescentes que viajan al extranjero, sus padres y profesores, y las organizaciones de intercambio.

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